Gevaren van onderpresteren

Daniëls waarschuwt dat de veronderstelling dat hoogbegaafde of snel lerende leerlingen het wel zelf zullen redden, gevaarlijk is.
“Integendeel: ze worden onderpresteerders, raken depressief of vervelen zich tot het punt dat ze negatief gedrag gaan vertonen, zoals pesten. Blijvende aandacht voor deze groep is daarom noodzakelijk. Als we ambitieus onderwijs willen hebben, dan moeten we de leerlingen die ambitieus zijn ook durven uitdagen.”
 

Maatregelen in onderwijsbeleid

"Minister Weyts heeft tijdens de vorige legislatuur al een aantal maatregelen genomen. Helaas zijn die soms nog onvoldoende bekend. Het gaat om het afschaffen van de minimumleeftijd om aan de lagere school te mogen starten, het schrappen van de minimumleeftijd voor het behalen van een diploma lager onderwijs, de mogelijkheid tot vrijstelling voor hoogbegaafde leerlingen in het secundair onderwijs, de mogelijkheid voor leerlingen in het secundair onderwijs om vakken te volgen in het hoger onderwijs en het oprichten van een expertisecentrum.

Ook minister Demir bouwt verder op dat ondersteuningsbeleid voor sterk functionerende leerlingen. Dit doet ze onder andere door het stimuleren van lerende netwerken en het mogelijk maken voor leerlingen in het lager onderwijs om vakken te volgen in het secundair onderwijs."
Koen Daniëls juicht deze stappen toe en hoopt dat meer en meer scholen gebruik zullen maken van deze mogelijkheden.
 

Aandacht voor uitzonderlijk hoogbegaafde leerlingen

In de commissie onderwijs werd ook gewezen op de kleine groep uitzonderlijk hoogbegaafde leerlingen, voor wie bovenstaande maatregelen nog onvoldoende zijn. Nederland kent initiatieven zoals de Mandeville Academy, waar deze leerlingen samen gebracht worden. Iets wat de N-VA fractie liever niet ziet gebeuren in Vlaanderen. 

Het succes van dit soort scholen - ook bij Vlaamse leerlingen - is wel een signaal dat we binnen ons eigen onderwijs verder moeten blijven werken om ook aan de noden van deze leerlingen tegemoet te komen.  

“We moeten onze snel lerende leerlingen zeker op de radar houden,” zegt Koen Daniëls, maar hij waarschuwt ook voor te veel labeling.
“Op een bepaald moment wil iedereen een label voor zijn kind, want dat maakt zijn kind uniek en speciaal. Maar we zijn allemaal gewoon maar mensen, met sterke en minder sterke kanten.”
 

Uitdagingen voor alle leerlingen

Daniëls benadrukt dat de maatregelen voor hoogbegaafde leerlingen — zoals ambitie, structuur en uitdagende opdrachten — eigenlijk voor alle leerlingen gelden:

“We moeten alle leerlingen uitdagen. Ik denk dat dat misschien het voornaamste is. Waar we in het verleden te veel keken naar hoe we iemand konden bijwerken, moeten we nu kijken naar hoe we alle leerlingen ambitieus kunnen uitdagen. Dat is ontegensprekelijk een accentverschil"