Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
Home
Koen Daniëls

Main navigation

  • Home
  • Over Koen
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact
Lees voor
Zoeken Menu

Main navigation

  • Home
  • Over Koen
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact

Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
Lees voor
Close search modal

Search in Koen Daniëls

Koen Daniëls

Vlaams volksvertegenwoordiger

Kruimelpad
  • Home
  • Nieuws
  • Vlaamse toetsen bieden kansen voor iedereen in het onderwijs
Lees voor

Vlaamse toetsen bieden kansen voor iedereen in het onderwijs

Gepubliceerd op dinsdag 25 oktober 2022

Doen we het goed?  Hoe doen andere, vergelijkbare scholen het en dit over netten en koepels heen? Als directie en leerkracht kan je wel afgaan op informatie van schoolverlaters, maar blijft het altijd wat blind varen.  Recent waren we met de parlementsleden in Ierland waar dergelijke centrale toetsen de normaalste zaak van de wereld zijn.  Vragen die we stelden over de “bedreiging” die er van dergelijke centrale toetsen uit zouden gaan, werden op wenkbrauwgefrond  onthaald.  “Waarom zou je geen data willen hebben” was hun antwoord.

Dat onze onderwijskwaliteit onder druk staat, is een signaal dat we zowel van ervaren leerkrachten, van hogescholen als van de arbeidsmarkt krijgen en wat ook -helaas- wordt bevestigd in internationale, vergelijkende onderzoeken (PISA, TIMMS, PIRLS). “Als ik nu van de leerlingen of beginnende studenten zou vragen wat we 15 jaar geleden vroegen, ze hadden allemaal een onvoldoende” vertrouwde een directeur me recent nog toe.  We zijn er nu eindelijk in geslaagd dat iedereen erkent dat onze onderwijskwaliteit daalt, maar een deel van de vertegenwoordigers van dat veld schiet nog in een kramp als je er ook iets aan probeert te doen door de vinger aan de pols te houden met Vlaamse, centrale toetsen.  Immers bij die internationale onderzoeken krijg je maar eens om de zoveel jaar informatie van een steekproef en niet van alle leerlingen.

Het decreet voor de Vlaamse toetsen is net voor het zomerreces een eerste keer principieel werd goedgekeurd. Nu gaan we aan de slag met de adviezen van de VLOR, de SERV en de Vlaamse Toezichtscommissie.  En zijn er terechte bezorgdheden over het mogelijks ranking van scholen? Ja.  Die houden ons ook bezig.  Maar als men dat in andere landen, waar ook openbaarheid van bestuur geldt, kan regelen, dan kan dat bij ons ook. Het is juridisch mogelijk om openbaarheid van toetsresultaten te vermijden. De Grondwet laat toe dat er wettelijke uitzonderingen worden gemaakt op het principe van de openbaarheid. Dit doen we door in het voorontwerp van decreet een geheimhoudingsplicht in te schrijven die een absolute uitzondering is op de openbaarheid. We passen met andere woorden een mogelijkheid toe die expliciet in de Grondwet is voorzien. Dit is de meest effectieve manier om ranglijsten te vermijden. Daarnaast nemen we nog een bepaling op dat gegevens niet mogen publiek gemaakt worden en dat er geen rankings mogen opgesteld worden. Dus laat het duidelijk zijn: we willen geen rankings.

We zien internationaal dat er succesvol centrale toetsen zijn geïmplementeerd zonder dat er ooit rankings zijn opgemaakt. Dat is onder meer het geval voor Duitsland, Tsjechië, Slovenië en zelfs bij onze vrienden uit Franstalig België.

Ik vraag me echt af waarom sommigen zo bang zijn om centraal te toetsen, terwijl al jaar en dag de interdiocesane proeven, OVSG-toetsen en peilingen worden afgenomen. Wat wel opvallend is dat deze, net als de inspectie, blijkbaar niet de daling in de onderwijskwaliteit hebben gedetecteerd.

In alle eerlijkheid: ik ben ontgoocheld in de kwaliteit van het VLOR-advies. Ik heb het gevoel dat er een hiërarchie wordt ingebouwd in grondwetten, namelijk de vrijheid van onderwijs versus kwaliteitsvol onderwijs terwijl je als leerkracht en school kwaliteitsvol onderwijs wil geven in een eigen context en met eigen accenten. En dat kan. Deze toetsen zullen misschien na wetenschappelijke analyse ook blootleggen -daar ze school, net-en koepeloverschrijdend zijn- dat bepaalde pedagogische aanpakken uit leerplannen minder goede resultaten opleveren.  Of dat bepaalde methoden/handboeken consequent lagere resultaten geven bij alle leerlingen.  Zij die heel hard in de richting van de leerkracht wijzen, doen dit misschien net om die zaken uit het licht te houden.

Maar zoals gezegd : we weten het niet omdat we geen centrale, Vlaamse gevalideerde en betrouwbare toetsen hebben en dus worden deze nu ontwikkeld.  Voor het onderwijs, voor de leerlingen, voor de scholen, voor het beleid én voor u als leerkracht. 

Bekijk mijn volledige tussenkomst in het Vlaams Parlement via deze link of lees het verlsag op de website van het Vlaams Parlement.

Lees hieronder verder
Studenten die examens afleggen
Onderwerpen
Onderwijs

Deel met anderen

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Copy url
Terug naar boven

Meest recente berichten

Terug naar nieuwsoverzicht
© Emy Elleboog

Eerste horde voor nieuwe minimumdoelen genomen in Vlaams Parlement: focus op kennis, Nederlands en wiskunde

12 juni 2025

“‘Vroeg beginnen is voor iedereen gewonnen’ is vanaf nu het motto.” Het eerste deel van een tweeluik voor de invoering van nieuwe minimumdoelen in het basisonderwijs werd goedgekeurd in het Vlaams Parlement. Koen Daniëls spreekt over een mijlpaal. 

Lees meer
Koen Daniëls

Een stap dichter bij nieuwe minimumdoelen basisonderwijs

27 februari 2025
Lees meer
Koen Daniëls

Afval van drugslabo in De Klinge

14 februari 2025
Lees meer

Volg mij

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief onderwijs

Koen Daniëls

  • Over Koen Daniëls
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact

Onderwerpen

  • Onderwijs
  • Welzijn
  • Meer onderwerpen

Stel je vraag

N-VA-fractie Vlaams Parlement
Leuvenseweg 86
1000 Brussel
Tel: 02 552 11 74
koen.daniels@vlaamsparlement.be

Lid worden van de N-VA

Footer menu

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap

© 2025 

N-VA, Koningsstraat 47 bus 6, 1000 Brussel | info@n-va.be | +32 2 219 49 30