
Begin mei van dit jaar stelde Vlaams onderwijsminister Zuhal Demir de nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs voor. Het Vlaams Parlement nam vandaag een eerste horde voor de invoering van die nieuwe minimumdoelen.
De basis voor een zelfstandig leven
Vlaams Parlementslid Koen Daniëls is zeer verheugd met die eerste stap. “Met de N-VA zijn we jaren geleden beginnen bouwen aan het verleggen van de focus in het basisonderwijs naar het ontwikkelen van een sterke kennisbasis. Dat gebeurt nu eindelijk, met focus op Nederlands en wiskunde. Die twee vakdisciplines zijn noodzakelijk voor alle andere vakken. Zo zorgen we ervoor dat in het basisonderwijs ook effectief de basis wordt gelegd voor de verdere schoolloopbaan én zelfs een zelfstandig leven van onze jongeren.”
Ook voor kleuters?
Er komen ook minimumdoelen voor kleuters. “Het kleuteronderwijs heeft altijd een rol gespeeld in het voorbereidend leren. Maar nu zetten we een volgende stap om de leercapaciteiten van de kleuters maximaal te benutten en op die manier het leren in de lagere school beter voor te bereiden. Dit is ook voor de leerkrachten in de volgende schooljaren belangrijk, want het geeft hen meer lescomfort omdat de leerlingen een betere basis hebben”, vertelt Daniëls daarover.
Weg eindtermen, welkom minimumdoelen
Ook de oude terminologie van ‘eindtermen’ wordt verlaten. Daniëls benadrukt waarom we vanaf nu spreken over minimumdoelen: “Het woord zegt het zelf. De vooropgestelde doelen zijn een minimum. Het gebruik van de term ‘eindtermen’ draagt met zich mee alsof die doelen een eindpunt zijn. De minimumdoelen zijn de zaken die we minimaal verwachten van onze leerlingen. Scholen en leerkrachten kunnen dus nog altijd doelen toevoegen en zijn vrij hoe ze die doelen willen bereiken.”