Computer voor 1 op 4 kinderen in lager en 1 op 2 in middelbaar

Door Koen Daniëls op 22 oktober 2018, over deze onderwerpen: Onderwijs

Computer voor 1 op 4 kinderen in lager en 1 op 2 in middelbaar (Het Laatste Nieuws*, Ma. 22 Okt. 2018, Pagina 1)

Aan computers geen gebrek meer op school. Gemiddeld is er in de lagere school één pc, laptop of tablet beschikbaar per vier leerlingen. In het secundair is dat zelfs één toestel per twee scholieren.

Lagere scholen in Vlaanderen hebben gemiddeld 29 desktops, 21 laptops en 8 tablets per 100 leerlingen. Dat blijkt uit de vijfjaarlijkse ICT-monitor van de KU Leuven en de UGent. In het secundair onderwijs liggen die aantallen fors hoger: de doorsnee middelbare school beschikt over 212 desktops, 55 laptops en 27 tablets. "Het klaslokaal wordt steeds digitaler - een positieve evolutie", zegt Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V). Ze wijst er ook op dat zowat elke school tegenwoordig draadloos internet heeft en dat de leraren vaker gebruikmaken van ICT in hun lessen.

Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA) vindt dat de cijfers geen fetisj mogen zijn. "Nog te vaak blijkt dat leerkrachten niet de competenties hebben om ervoor te zorgen dat die technologie een meerwaarde biedt. Dáár moeten we vooral aan werken." (SSL)

 

"Maar kan de leerkracht er ook mee werken?" (Het Laatste Nieuws*, Ma. 22 Okt. 2018, Pagina 6)

Voor één kind op de vier is in de lagere school een pc, laptop of tablet beschikbaar. In het secundair is dat zelfs voor één op de twee. Dat blijkt uit de ICT-monitor van de KU Leuven en UGent. "De vraag is wel: wat doé je met die computers in de klas?"

Een computer in de klas valt amper nog weg te denken. Maar zijn er ook genoég toestellen beschikbaar? Dat onderzoekt de ICT-monitor, een vijfjaarlijkse studie van de universiteiten van Leuven en Gent. De resultaten van de recentste monitor worden vandaag tijdens een studiedag voorgesteld. "Uit het onderzoek blijkt dat onze scholen doordrongen zijn van ICT en het klaslokaal almaar digitaler wordt", zegt Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V). "Zo zijn er meer en meer laptops, Chromebooks, desktops, tablets en digitale schoolborden, heeft bijna elke school draadloos internet en maken leraren vaker gebruik van ICT in de les. Een positieve evolutie." Opvallend is de forse toename van de digitale borden. Had in 2008, bij de eerste ICT-monitor, amper 8,4% van de lagere scholen minstens één zo'n bord, is dat in tien jaar tijd gestegen tot 93,3%. In het secundair is de stijging minder sterk: van 29,6% in 2008 naar 78,9% in 2018.

Vooral WO

"De vraag is wel: wat doe je met die computers in de klas?", zegt KoenDaniëls, onderwijsspecialist van N-VA. Uit de ICT-monitor blijkt dat de computer in de klas het meest wordt gebruikt bij de lessen wereldoriëntatie: 44,8% van de leerkrachten in het lager onderwijs geeft dit aan. Daarna volgen wiskunde (28,6%) en Nederlands (12,7%). Niet iedereen heeft evenwel het licht gezien: nog zo'n 4% van de leerkrachten in de basisschool heeft nog nooit een computer gebruikt in de klas. "Je kan elk kind een toestel geven, maar komt dat de kwaliteit van het onderwijs ten goede? Meer technologie in de klas is goed, maar dan moeten de leerkrachten dat wel meester zijn - en dat is nu niet altijd het geval. In nog te veel scholen zijn computers dure typemachines en tablets dure pdf-readers. In plaats van te investeren in materiaal - dat toch snel veroudert - is het beter om leerkrachten extra op te leiden om de leerlingen bij te staan", aldus nog Daniëls. "Neem een lagereschoolkind dat vlot oefeningen maakt bij meetkunde. Je kan zo'n kind extra oefeningen geven op computer, waar hij of zij in 3D kan werken in plaats van in 2D, maar dan moet de leerkracht dat óók beheersen, hé."

Sexting

Minister Crevits haalt een ander aandachtspunt uit de ICT-monitor. "Nog te vaak hebben scholen geen beleidsplan rond databeheer, het gebruik van sociale media of privacy." Concreet heeft 34,1% van de lagere scholen een beleidsplan omtrent sociale media, 60,8% van die scholen heeft daar ook een cyberpestbeleid aan vastgeknoopt. Anderzijds heeft slechts 17% een sextingbeleid. De secundaire scholen doen het op dat vlak beter: daar heeft 53,6% een beleidsplan rond sociale media, 82,4% van die scholen werkt ook rond cyberpesten en 48,1% heeft een sextingbeleid.

SVEN SPOORMAKERS ■

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is