Vlaams volksvertegenwoordiger
Kruimelpad
40 extra plaatsen in het buitengewoon onderwijs in het Waasland
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts investeert 5 miljoen euro in extra plaatsen in het buitengewoon onderwijs. Zo worden er dit schooljaar ruim 330 plaatsen in 24 scholen over gans Vlaanderen gecreëerd. Daarvan komen 40 extra plaatsen in het Waasland. Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA) uit Sint-Gillis-Waas reageert tevreden: “Ook in het Waasland bieden verschillende scholen kwaliteitsvol onderwijs aan in het buitengewoon onderwijs en doen ze inspanningen om de bijkomende vraag op te vangen. Dat zij nu beloond worden voor die inspanningen is een blijk van erkenning voor hen en goed voor de leerlingen en hun ouders.”
Op korter termijn voorziet Vlaanderen initiatieven om dit schooljaar extra plaatsen te creëeren in het buitengewoon onderwijs. Daarvoor werd 5 miljoen euro uitgetrokken. De middelen zijn specifiek gericht naar scholen die minstens 7 kinderen met type 2 (ernstige mentale beperking), 3 (gedragsstoornissen) of 9 (autismespectrumstoornis)opvangen. In totaal gaat het om 334 extra plaatsen verspreid over 24 scholen (14 scholen voor buitengewoon basisonderwijs, 9 scholen voor buitengewoon secundair onderwijs en 1 school voor gewoon basisonderwijs).
Voor het Waasland gaat het om een investering van meer dan 600 000 euro. Hiermee zullen 40 extra plaatsen worden gecreëerd verspreid over vier scholen. De middelen worden verdeeld onder drie scholen uit Sint-Niklaas (GO! SBSO Baken, GO! MPI Kompas, VBS Sint-Camillus) en één school uit Lokeren (Buso Broederschool Lokeren). “Voor het secundair onderwijs gaat het in het GO! SBSO Baken over 11 plaatsen in type 2 en 5 plaatsen in type 9. In de Buso Broederschool Lokeren gaat het om 9 plaatsen in type 2. Voor het basisonderwijs worden er 7 plaatsen gecreëerd in het GO! MPI Kompas voor type 2. Bij de VBS Sint-Camillus gaat het om 6 plaatsen in type 2, één plaats in type 3 en één plaats in type 9”, verduidelijkt Daniëls.
Verder zal er voorzien worden in een snelle procedure om extra mobiele units te zetten of kan men nog steeds beroep doen op de klassieke infrastructuurmiddelen die voor extra capaciteit zorgen. Ook in de capaciteitsmonitor wordt aandacht besteedt aan het buitengewoon onderwijs. “Gewoon onderwijs is goed, maar als het niet anders kan moeten we ervoor zorgen dat deze leerlingen een kwaliteitsvolle plaats hebben in het buitengewoon onderwijs. Daarvoor zorgt deze Vlaamse regering met ongeziene investeringen, ook in ons Waasland waar de druk ook hoog is”, besluit Daniëls.