Zwaar doorgaand verkeer vanaf september van gewestwegen geweerd

Door Koen Daniëls op 21 juni 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit Waasland, Sint-Gillis-Waas

Zwaar doorgaand verkeer vanaf september van gewestwegen geweerd (Het Nieuwsblad/Regionaal: Waasland, Vr. 21 Jun. 2019, Pagina 1)

Vier gemeenten slaan de handen in elkaar om vanaf september zwaar doorgaand verkeer te weren uit hun dorpskernen. Het tonnageverbod van 3,5 ton wordt vanaf september ingevoerd met uniforme signalisatie en regelmatige controles.

De Sint-Niklase gemeenteraad keurt vanavond als eerste van de vier deelnemende gemeenten het algemeen tonnageverbod goed voor gewestwegen tussen de E17 en E34. Daarmee wordt het voor vrachtvervoer boven de 3,5 ton verboden om files op de snelwegen te ontwijken via de verbindingswegen die vaak door dorpskernen lopen. Aanvankelijk was er sprake van een tonnageverbod van 7,5 ton en meer, maar dat is uiteindelijk verstrengd.

“Het idee gaat terug tot 2016, toen de kilometerheffing voor vrachtwagens werd ingevoerd”, zegt schepen van Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) van Sint-Niklaas. “Uit tellingen van Interwaas bleek toen dat er dagelijks tot 800 wagens door de Hoge Bokstraat en het centrum van Nieuwkerken reden. Aangezien we verwachten dat de files op de E17 door de Oosterweelwerken tot Sint-Niklaas zouden aangroeien, werd toen al duidelijk dat we maatregelen moesten nemen om te verhinderen dat vrachtverkeer via gewestwegen van de E17 richting E34 en Waaslandhaven rijdt.”

Camera's

Op de N451 in Vrasene gold al langer een tonnageverbod, en vorig jaar voerde de gemeente Beveren ook op eigen houtje een tonnageverbod in op de N450, een populaire sluipweg tussen beide snelwegen dwars doorheen het centrum van Melsele. “Samen met parlementslid Koen Daniëls (N-VA) vond ik het geen goed idee om alle gemeenten individuele maatregelen te laten nemen, omdat de overlast zich dan verplaatst naar de buurgemeenten”, zegt Hanssens nog. “Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) deelde die mening en gaf in september vorig jaar groen licht voor een algemeen tonnageverbod, op voorwaarde dat het door alle gemeenten gesteund wordt én dat er ook handhaving is. Als alle gemeentebesturen het goedkeuren, kan het tonnageverbod vanaf september gelden.”

Voor de handhaving werden al afspraken gemaakt tussen politiezones Waasland-Noord en Sint-Niklaas. “Er zullen gecoördineerde acties plaatsvinden, en die zullen nog manueel verlopen”, zegt de schepen. “We werken ook aan een permanente handhaving in samenwerking met Interwaas. Dat kan via camera's gebeuren.” Hanssens beseft dat één en ander een impact zal hebben op veel truckchauffeurs. “Na de Oosterweelwerken zal het verkeer hopelijk zo vlot rijden dat er geen extra verbinding tussen de snelwegen nodig is. Intussen is het geen optie om dat verkeer door kleine dorpen te laten rijden, want de wegen zijn daar niet voor uitgerust.” (mgb)

mgb ■

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is