Gemeente niet consequent omtrent heraanleg N403 (HLN 11/12/18)

Door Koen Daniëls op 11 december 2018, over deze onderwerpen: Sint-Gillis-Waas

Snelheidsbeperking N403 ongedaan gemaakt (Het Laatste Nieuws/Waasland, Di. 11 Dec. 2018, Pagina 17)

Het departement Mobiliteit en Openbare Werken heeft een snelheidsverlaging op de N403 van 70 naar 50 kilometer per uur ongedaan gemaakt. De gemeenteraad besliste om de snelheidsbeperking in te voeren omwille van de veiligheid voor fietsers. Volgens de hogere overheid druist dit in tegen de afspraken die eerder gemaakt werden.

Het gemeentebestuur voerde begin april bij hoogdringendheid een snelheidsbeperking in voor de Zandstraat (N403). De gewestweg lag er op dat moment zo slecht bij dat de veiligheid in het gedrang kon komen. Deze zomer werd echter een nieuwe laag asfalt aangebracht in afwachting van een definitieve heraanleg. Hierdoor was wel het dringende karakter om de snelheidsverlaging te verantwoorden. Omwille van de veiligheid voor de fietsers besliste de gemeenteraad op 13 september met eenparigheid

om de snelheid in de Zandstraat toch blijvend te beperken tot 50 per uur. Het departement voor Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) heeft de beslissing van de gemeenteraad echter vernietigd. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de borden intussen weggehaald.

"Het departement MOW verwijt de gemeente dat ze niet consequent is geweest", legt Vlaams Volksvertegenwoordiger Koen Daniëls (N-VA) de beslissing uit. "Het gemeentebestuur heeft de afgelopen jaren immers mee aan de tekentafel gezeten voor de heraanleg van de N403, maar heeft nooit fundamentele opmerkingen gemaakt over het ontwerp en het snelheidsregime. Het was pas nadat het actiecomité Veilig Sint-Pals in actie kwam dat men het geweer van schouder heeft veranderd."

Volgens schepen van Mobiliteit Chantal Vergauwen (CD&V) is dat geen correcte weergave van het verloop in het dossier.

Nieuw voorstel indienen

"Tijdens besprekingen met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) over de heraanleg van de Zandstraat werden slechts twee scenario's voorgesteld. Ofwel werd de Zandstraat voorzien van vrijliggende fietspaden en werd de snelheid behouden op 70 kilometer per uur, ofwel werden er aanliggende fietspaden voorzien en werd de snelheid beperkt tot 50 per uur. Een mengvorm tussen beiden bleek niet mogelijk, omdat dan de uniformiteit zoek zou zijn." Volgens Vergauwen is dat echter van geen tel om tijdelijk de snelheid te verlagen tot 50 per uur. "Op een definitieve heraanleg is het sowieso nog een hele tijd wachten en intussen neemt het zwaar verkeer op de N403 alsmaar toe en wordt de situatie voor fietsers er niet veiliger op. Als AWV haar eigen filosofie volgt, moet ze akkoord gaan met een snelheidsbeperking aangezien er momenteel geen vrijliggende fietspaden zijn."

CD&V zal tijdens de volgende gemeenteraad nu donderdag opnieuw steun zoeken bij de andere partijen om een nieuw voorstel in te dienen voor een snelheidsverlaging. Oppositiepartij N-VA wil dit steunen. "Maar dan mag men wel niet meer dezelfde fout maken en de snelheidsbeperking koppelen aan de heraanleg", zegt Daniëls nog.

KRISTOF PIETERS ■

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is